Desenvolupament de l’interès |
Data |
4 mesos. |
Àmbit |
Centre de salut. |
Professional |
Infermera. |
Avaluació de les atencions familiars
- Tipus d’alimentació: lactància materna exclusivament, habilitats i satisfacció [annex 4, “Lactància materna”], alimentació artificial exclusivament o mixta [annex 5, “Lactància artificial”].
- Hàbits: intestinal i son, especialment la posició per dormir; prevenció de la síndrome de mort sobtada de l’infant [annex 6, “Síndrome de mort sobtada de l’infant”, i annex 7, “Prevenció de problemes del son infantil”].
- Tabaquisme i exposició a ambients amb fum [annex 3, “Tabaquisme passiu”].
- Adaptació social i familiar: dificultats de criança, valoració de la relació i de l’aferrament (vincle), suport social o familiar, etc.
- Valoració del risc social [annex 17, “Detecció i notificació del maltractament infantil”].
- Dubtes i preocupacions de la família.
- Incorporació de la mare a la vida laboral: cuidadors, escolarització.
Avaluació del creixement i del desenvolupament físic
- Creixement físic: pes, longitud i perímetre cranial.
- Exploració física.
- Valoració del desenvolupament visual i exploració [annex 11, “Exploració de la visió”].
- Valoració de l’audició [annex 18, “Exploració de l’audició”]. Demanau a la família que faci una valoració subjectiva de l’audició.
- Cribratge de la criptorquídia [annex 12, “Calendari quirúrgic”].
- Cribratge de la displàsia evolutiva del maluc [annex 13, “Cribratge de la displàsia evolutiva del maluc”].
Valoració del desenvolupament psicomotor
- Demanau al pare i/o a la mare si el/la preocupa alguna cosa o si li sembla estrany algun aspecte del desenvolupament del fill.
- Valoració amb la taula Haizea-Llevant [annex 19, “Aplicació de l’escala Haizea-Llevant”, i annex 20, “Supervisió del desenvolupament psicomotor”].
- Signes d’alarma: es considera sempre senyal d’alarma la pèrdua de fites aconseguides en etapes anteriors:
- Asimetria d’activitat amb les mans.
- Passivitat excessiva.
- No té fixa la mirada.
- Empatia pobra.
- Alteració del to muscular.
- No s’orienta cap a la veu.
- Desenvolupament del llenguatge: no respon amb sons guturals a la veu ni emet sons per cridar l’atenció (falta d’interès per comunicar-se) [annex 21, “Dificultats de comunicació i del llenguatge”].
Immunitzacions
- Comprovau l’estat vacunal i administrau les vacunes corresponents segons el calendari de vacunacions sistemàtiques de les Illes Balears i les vacunes no incloses. Si fa falta, prescriviu pautes de correcció [annex 22, “Vacunació infantil”]. Informau sobre les reaccions adverses més freqüents i donau consell anticipant a les famílies; si es produeix alguna reacció adversa en la vacunació anterior, notificau-la en la targeta groga
Intervencions: prescripcions i derivacions
- Valoració del compliment de l’administració de vitamina D [annex 14, “Suplements de vitamines i minerals”].
- Pla de cures segons les situacions identificades.
- Pauta de tractament de la plagiocefàlia [annex 16, “Plagiocefàlia postural”].
Consells de salut i prevenció
- Promoció i manteniment de la lactància materna. si no se’n dona, asseguru una lactància artificial adequada. Consell anticipant: lactància materna i incorporació a la vida laboral. Importància de mantenir la lactància exclusiva fins als 6 mesos sense necessitat d’introduir alimentació complementària [annex 23, “Alimentació complementària”].
- Consells sobre els hàbits i el patró de son: prevenció de la síndrome de mort sobtada de l’infant.
- Consells sobre el tabaquisme passiu.
- Consells sobre l’estimulació del vincle, l’aferrament i el desenvolupament psicomotor: estimulació del to muscular, voltar sobre si mateix, manipulació d’objectes, estimulació sensorial.
- Consells sobre la higiene.
- Consells sobre la protecció solar.
- Consells sobre la prevenció d’accidents.
Punts clau de la visita |
Infermera: verificar l’evolució del creixement i el desenvolupament dins dels paràmetres normals. |
Família: conèixer la necessitat i la importància de la vacunació continuada. Suport en la lactància. No tenir pressa per introduir l’alimentació complementària. |