Escolarització |
Data |
3-4 anys. |
Àmbit |
Centre de salut. |
Professional |
Infermera. |
Avaluació de les atencions familiars
- Valoració de les característiques de l’alimentació i dels estils de vida.
- Hàbits: intestinal i son [annex 7, “Prevenció de problemes del son infantil”].
- Tabaquisme i exposició a ambients amb fum [annex 3, “Tabaquisme passiu”].
- Control dels esfínters.
- Ús del xumet i del biberó.
- Adaptació social i familiar: dificultats de criança, valoració de la relació i de l’aferrament (vincle), suport social o familiar, etc.
- Valoració del risc social [annex 17, “Detecció i notificació del maltractament infantil”].
- Dubtes i preocupacions de la família.
- Escolarització [annex 29, “Dificultats específiques d’aprenentatge”].
Avaluació del desenvolupament físic
- Creixement físic: pes, longitud i índex de massa corporal.
- Valoració del desenvolupament visual [annex 11, “Exploració de la visió”].
- Exploració bucodental.
- Valoració de l’audició [annex 18, “Exploració de l’audició”]. Demanau a la família que faci una valoració subjectiva de l’audició.
- Exploració bucodental [annex 25, “Promoció de la salut bucodental”].
- Cribratge de la criptorquídia i dels testicles retràctils [annex 12, “Calendari quirúrgic”].
Valoració del desenvolupament
- Demanau al pare i/o a la mare si el/la preocupa alguna cosa o si li sembla estrany algun aspecte del desenvolupament del fill.
- Valoració amb la taula Haizea-Llevant [annex 19, “Aplicació de l’escala Haizea-Llevant”, i annex 20, “Supervisió del desenvolupament psicomotor”].
- Signes d’alarma: es considera sempre senyal d’alarma la pèrdua de fites aconseguides en etapes anteriors:
- Incapacitat per desenvolupar jocs simbòlics.
- Estereotípies verbals.
- Caigudes freqüents.
- Dificultat per pujar i baixar escales.
- No pot copiar un cercle.
- Incapacitat de separar-se de la mare.
- Desenvolupament del llenguatge: llenguatge incomprensible, incapacitat per comunicar-se, ús de frases curtes (3-4 paraules), immaduresa verbal (vocabulari escàs, no empra verbs), es repeteix sistemàticament [annex 21, “Dificultats de comunicació i del llenguatge”].
Davant de signes d’alarma del desenvolupament psicomotor, valorau els signes d’alarma del trastorn de l’espectre autista. En cas de signes d’alarma cal fer un cribratge amb l’AMSE (examen de l’estat mental sobre l’autisme, per autism mental estatus exam) [annex 26, “Cribratge dels trastorns de l’espectre autista”, i annex 27, “Eines de cribratge dels trastorns de l’espectre autista”].
- Desenvolupament del llenguatge: llenguatge incomprensible, incapacitat per comunicar-se, ús de frases curtes (3-4 paraules), immaduresa verbal (vocabulari escàs, no empra verbs), es repeteix sistemàticament [annex 21, “Dificultats de comunicació i del llenguatge”].
Immunitzacions
- Comprovau l’estat vacunal i administrau les vacunes corresponents segons el calendari de vacunacions sistemàtiques de les Illes Balears i les vacunes no incloses. Si fa falta, prescriviu pautes de correcció [annex 22, “Vacunació infantil”]. Informau sobre les reaccions adverses més freqüents i donau consell anticipant a les famílies; si es produeix alguna reacció adversa en la vacunació anterior, notificau-la en la targeta groga.
Intervencions: prescripcions i derivacions
- Pla de cures segons les situacions identificades.
- Derivació al servei d’oftalmologia per fer un cribratge de l’ambliopia.
- En cas de senyals d’alarma de trastorn de l’espectre autista i qüestionari AMSE positiu, cal incloure el pacient en el circuit EADISOC i completar el registre en el CAPDI.
Consells de salut i prevenció
- Consell sobre l’alimentació saludable.
- Prevenció de l’obesitat.
- Consell sobre l’activitat física, la prevenció del sedentarisme i l’abús de dispositius electrònics.
- Consells sobre els hàbits i el patró de son.
- Consells sobre el tabaquisme passiu.
- Consells sobre l’estimulació del vincle, l’aferrament i el desenvolupament psicomotor: dedicar temps als fills i escoltar-los, fomentar-ne l’autoestima i la participació social, i estimular-ne l’autonomia.
- Consells sobre la higiene.
- Consells sobre la protecció solar.
- Consells sobre la prevenció d’accidents.
- Consell sobre la salut bucodental: raspallat.
Punts clau de la visita |
Infermera: detectar hàbits incorrectes i corregir-los. Normalitat en l’exploració, bon desenvolupament psicomotor. |
Família: tenir una actitud davant de les conductes i els comportaments habituals de l’infant. |