Alimentació complementària |
Data |
6 mesos. |
Àmbit |
Centre de salut. |
Professional |
Pediatre i infermera. |
Avaluació de les atencions familiars
- Tipus d’alimentació. Introducció de l’alimentació complementària [annex 23, “Alimentació complementària”, i annex 24, “Prevenció de l’obesitat”].
- Hàbits: intestinal i son, especialment la posició per dormir; prevenció de la síndrome de mort sobtada de l’infant [annex 6, “Síndrome de mort sobtada de l’infant”, i annex 7, “Prevenció de problemes del son infantil”].
- Tabaquisme i exposició a ambients amb fum [annex 3, “Tabaquisme passiu”].
- Adaptació social i familiar: dificultats de criança, valoració de la relació i de l’aferrament (vincle), suport social o familiar, etc.
- Valoració del risc social [annex 17, “Detecció i notificació del maltractament infantil”].
- Dubtes i preocupacions de la família.
- Incorporació de la mare a la vida laboral: cuidadors, escolarització.
Avaluació del desenvolupament físic
- Creixement físic: pes, longitud i perímetre cranial.
- Exploració física.
- Valoració del desenvolupament visual (es mira la mà) i exploració [annex 11, “Exploració de la visió”].
- Valoració de l’audició [annex 18, “Exploració de l’audició”]. Demanau a la família que faci una valoració subjectiva de l’audició.
- Cribratge de la criptorquídia [annex 12, “Calendari quirúrgic”].
- Cribratge de la displàsia evolutiva del maluc [annex 13, “Cribratge de la displàsia evolutiva del maluc”].
- Exploració bucodental [annex 25, “Promoció de la salut bucodental”].
Valoració del desenvolupament psicomotor
- Demanau al pare i/o a la mare si el/la preocupa alguna cosa o si li sembla estrany algun aspecte del desenvolupament del fill.
- Valoració amb la taula Haizea-Llevant [annex 19, “Aplicació de l’escala Haizea-Llevant”, i annex 20, “Supervisió del desenvolupament psicomotor”].
- Signes d’alarma: es considera sempre senyal d’alarma la pèrdua de fites aconseguides en etapes anteriors:
- Falta d’interès per l’entorn.
- Passivitat excessiva (no somriu, no fixa la mirada, no respon a sons).
- Absència de prensió voluntària.
- Hipertonia de les extremitats i hipotonia del tronc.
- Falta de control de l’eix corporal.
- No seguiment visual de 180 °.
- Dificultat per a la interacció amb les persones de l’entorn.
- Desenvolupament del llenguatge: no vocalitza ni balboteja [annex 21, “Dificultats de comunicació i del llenguatge”].
Immunitzacions
- Comprovau l’estat vacunal i administrau les vacunes corresponents segons el calendari de vacunacions sistemàtiques de les Illes Balears i les vacunes no incloses. Si fa falta, prescriviu pautes de correcció [annex 22, “Vacunació infantil”]. Informau sobre les reaccions adverses més freqüents i donau consell anticipant a les famílies; si es produeix alguna reacció adversa en la vacunació anterior, notificau-la en la targeta groga.
Intervencions: prescripcions i derivacions
- Valoració del compliment de l’administració de vitamina D [annex 14, “Suplements de vitamines i minerals”].
- Derivació per tractar la criptorquídia [annex 12, “Calendari quirúrgic”].
- Pla de cures segons les situacions identificades.
Consells de salut i prevenció
- Promoció i manteniment de la lactància materna. Si no se’n dona, assegurau una lactància artificial adequada.
- Consell d’inici de l’alimentació complementària.
- Consells sobre els hàbits i el patró de son: prevenció de la síndrome de mort sobtada de l’infant.
- Consells sobre el tabaquisme passiu.
- Consells sobre l’estimulació del vincle, l’aferrament i el desenvolupament psicomotor: sedestació i manipulació, juguetes adequades a l’edat, col·locar l’infant davant del mirall... Desaconsellar l’ús de caminador.
- Consells sobre la higiene.
- Consells sobre la protecció solar.
- Consells sobre la prevenció d’accidents.
- Consell sobre la salut bucodental: aliments cariogènics, prevenció de la càries dental (biberó) i inici en el raspallat de dents.
Punts clau de la visita |
Pediatre i infermera: verificar l’evolució del creixement i el desenvolupament dins dels paràmetres normals. Normalitat del desenvolupament psicomotor. |
Família: conèixer la pauta d’introducció de l’alimentació complementària, la importància de l’estimulació i la necessitat de completar les vacunacions. |