Autonomia (petit explorador) |
Data |
18 mesos. |
Àmbit |
Centre de salut. |
Professional |
Infermera. |
Avaluació de les atencions familiars
- Valoració de les característiques de l’alimentació i dels estils de vida.
- Hàbits: intestinal i son [annex 7, “Prevenció de problemes del son infantil”].
- Tabaquisme i exposició a ambients amb fum [annex 3, “Tabaquisme passiu”].
- Adaptació social i familiar: dificultats de criança, valoració de la relació i de l’aferrament (vincle), suport social o familiar, etc. [annex 17, “Detecció i notificació del maltractament infantil”].
- Valoració del risc social.
- Dubtes i preocupacions de la família.
- Incorporació de la mare a la vida laboral: cuidadors, escolarització.
Avaluació del desenvolupament físic
- Creixement físic: pes, longitud i perímetre cranial.
- Exploració física.
- Valoració del desenvolupament visual [annex 11, “Exploració de la visió”].
- Valoració de l’audició [annex 18, “Exploració de l’audició”]. Demanau a la família que faci una valoració subjectiva de l’audició.
- Cribratge de la criptorquídia [annex 12, “Calendari quirúrgic”].
- Exploració bucodental [annex 25, “Promoció de la salut bucodental”].
Valoració del desenvolupament
- Demanau al pare i/o a la mare si el/la preocupa alguna cosa o si li sembla estrany algun aspecte del desenvolupament del fill.
- Valoració amb la taula Haizea-Llevant [annex 19, “Aplicació de l’escala Haizea-Llevant”, i annex 20, “Supervisió del desenvolupament psicomotor”].
- Signes d’alarma: es considera sempre senyal d’alarma la pèrdua de fites aconseguides en etapes anteriors:
- No mostra relació amb l’entorn.
- No assenyala el que vol o les persones o els objectes familiars quan li anomenen.
- Presenta una passivitat excessiva.
- Ús predominant d’una mà.
- No ha desenvolupat la deambulació autònoma.
- Desenvolupament del llenguatge: no diu cap paraula (argot amb intenció comunicativa).
- Dificultats en la comprensió de paraules, gestos i conductes comunicatives: resposta al nom, resposta al somriure social, resposta a l’atenció conjunta (jugueta), imitació funcional i simbòlica (cotxe, tassó).
Davant de signes d’alarma del desenvolupament psicomotor, valorau els signes d’alarma del trastorn de l’espectre autista [annex 26, “Cribratge dels trastorns de l’espectre autista”, i annex 27, “Eines de cribratge dels trastorns de l’espectre autista”]. En cas de signes d’alarma, cal fer un cribratge amb el qüestionari M-CHAT-R.
Immunitzacions
- Comprovau l’estat vacunal i administrau les vacunes corresponents segons el calendari de vacunacions sistemàtiques de les Illes Balears i les vacunes no incloses. Si fa falta, prescriviu pautes de correcció [annex 22, “Vacunació infantil”]. Informau sobre les reaccions adverses més freqüents i donau consell anticipant a les famílies; si es produeix alguna reacció adversa en la vacunació anterior, notificau-la en la targeta groga.
Intervencions: prescripcions i derivacions
- Pla de cures segons les situacions identificades.
- En cas de senyals d’alarma de trastorn de l’espectre autista i qüestionari M-CHAT-R positiu, cal incloure el pacient en el circuit EADISOC i completar el registre en el CAPDI.
Consells de salut i prevenció
- Consell sobre l’alimentació saludable.
- Prevenció de l’obesitat.
- Consells sobre els hàbits i el patró de son.
- Consells sobre el tabaquisme passiu.
- Consells sobre l’estimulació del vincle, l’aferrament i el desenvolupament psicomotor: llenguatge, manipulació, ús de coberts, deambulació, menjar tot sol, jocs.
- Consells sobre la higiene.
- Consells sobre la protecció solar.
- Consells sobre la prevenció d’accidents.
- Consell sobre la salut bucodental: aliments cariogènics, prevenció de la càries dental (biberó) i inici en el raspallat de dents; aconsellau que abandoni el xumet
.
Punts clau de la visita |
Infermera: detectar hàbits incorrectes i corregir-los. Normalitat del desenvolupament psicomotor. |
Família: autonomia de l’alimentació, prevenció de la càries dental i dels accidents. |