Explosió del llenguatge |
Data |
24 mesos. |
Àmbit |
Centre de salut. |
Professional |
Pediatre i Infermera. |
Avaluació de les atencions familiars
- Valoració de les característiques de l’alimentació i dels estils de vida [annex 24, “Prevenció de l’obesitat”].
- Hàbits: intestinal i son [annex 7, “Prevenció de problemes del son infantil”].
- Tabaquisme i exposició a ambients amb fum [annex 3, “Tabaquisme passiu”].
- Adaptació social i familiar: dificultats de criança, valoració de la relació i de l’aferrament (vincle), suport social o familiar, etc.
- Valoració del risc social [annex 17, “Detecció i notificació del maltractament infantil”].
- Dubtes i preocupacions de la família.
- Incorporació de la mare a la vida laboral: cuidadors, escolarització.
Avaluació del desenvolupament físic
- Creixement físic: pes, longitud i perímetre cranial.
- Exploració física.
- Valoració del desenvolupament visual [annex 11, “Exploració de la visió”].
- Valoració de l’audició [annex 18, “Exploració de l’audició”]. Demanau a la família que faci una valoració subjectiva de l’audició.
- Exploració bucodental [annex 25, “Promoció de la salut bucodental”].
Valoració del desenvolupament
- Demanau al pare i/o a la mare si el/la preocupa alguna cosa o si li sembla estrany algun aspecte del desenvolupament del fill.
- Valoració amb la taula Haizea-Llevant [annex 19, “Aplicació de l’escala Haizea-Llevant”, i annex 20, “Supervisió del desenvolupament psicomotor”].
- Signes d’alarma: es considera sempre senyal d’alarma la pèrdua de fites aconseguides en etapes anteriors:
- No corre.
- Passa ininterrompudament d’una activitat a una altra, no s’entreté amb jocs, conductes repetitives.
- No es reconeix davant d’un mirall.
- Incapacitat per comprendre ordres simples.
- No executa ordres habituals.
- Passivitat excessiva i comunicació escassa; tendència a l’aïllament.
- Negativisme pronunciat i/o conducta agressiva.
- Inestabilitat en la marxa: caigudes freqüents, falta d’agilitat en els canvis posturals.
- Ineptitud en la motricitat fina.
- Desenvolupament del llenguatge: estereotípies verbals, no diu paraules senzilles ni presenta cap tipus de gest social [annex 21, “Dificultats de comunicació i del llenguatge”].
Davant de signes d’alarma del desenvolupament psicomotor, valorau els signes d’alarma del trastorn de l’espectre autista [annex 26, “Cribratge dels trastorns de l’espectre autista”, i annex 27, “Eines de cribratge dels trastorns de l’espectre autista”]. En cas de signes d’alarma, cal fer un cribratge amb el qüestionari M-CHAT-R.
Intervencions: prescripcions i derivacions
- Pla de cures segons les situacions identificades.
- En cas de senyals d’alarma de trastorn de l’espectre autista i qüestionari M-CHAT-R positiu, cal incloure el pacient en el circuit EADISOC i completar el registre en el CAPDI
Consells de salut i prevenció
- Consell sobre l’alimentació saludable.
- Prevenció de l’obesitat.
- Consells sobre els hàbits i el patró de son.
- Consells sobre el tabaquisme passiu.
- Consells sobre l’estimulació del vincle, l’aferrament i el desenvolupament psicomotor: llenguatge, manipulació, ús de coberts, deambulació, menjar tot sol, jocs.
- Consells sobre la higiene.
- Consells sobre la protecció solar.
- Consells sobre la prevenció d’accidents.
- Consell sobre la salut bucodental: aliments cariogènics, prevenció de la càries dental (biberó) i inici en el raspallat de dents; aconsellau que abandoni el xumet.
Punts clau de la visita |
Pediatre i infermera: detectar hàbits incorrectes i corregir-los. Normalitat del desenvolupament del llenguatge. |
Família: prevenció de la càries dental i dels accidents. |