\ El fisioterapeuta Tomás Bonino imparteix un curs de tres dies a divuit fisioterapeutes de l'Àrea de Salut d'Eivissa i Formentera
\ La metodologia combina la neurociència de la pedagogia amb la mecànica neuromotora per ampliar els recursos que utilitza el professional de la salut
L'Àrea de Salut d'Eivissa i Formentera celebra des d'ahir unes jornades formatives adreçades als fisioterapeutes sobre noves estratègies pedagògiques en exercici terapèutic per a fisioterapeutes, en què han participat divuit fisioterapeutes tant d'Atenció Primària com d'Atenció Hospitalària.
Actualment la plantilla de Fisioteràpia de l'Àrea de Salut d'Eivissa i Formentera està formada per 28 fisioterapeutes, 16 a l'Hospital Can Misses, 11 a Atenció Primària i un a l'Hospital de Formentera.
El fisioterapeuta Tomás Bonino imparteix el curs de 22 hores que durarà tres dies. Bonino és fisioterapeuta i director clínic a BONSALUD des de l'any 2002, a més de fisioterapeuta en ortodòncia, cirurgia maxil·lofacial i odontologia a l'Hospital de la Zarzuela (Madrid).
Actualment, el paper del pacient actiu s'ha consolidat com una estratègia eficaç i eficient a l'autogestió de les seves patologies. Aquest enfocament disminueix la freqüència de consultes mèdiques i la despesa en farmacèutic, alhora que contribueix a una millora significativa en la salut general.
En l'àmbit de la fisioteràpia, un dels reptes principals per als professionals de la salut és aconseguir que els pacients comprenguin i segueixin adequadament les recomanacions proporcionades, millorant així la seva adherència als tractaments. Per això, resulta imprescindible perfeccionar les estratègies de comunicació i pedagogia emprades.
Aquesta formació està dirigida a enfortir les eines que els professionals sanitaris utilitzen en la pràctica clínica diària, especialment en l'ensenyament d'exercicis terapèutics als pacients.
La investigació actual demostra amb alts nivells d'evidència científica, la importància de l'exercici terapèutic i l'activitat física en múltiples àmbits de la salut, però continua sent un repte important aconseguir que allò ensenyat sigui realment assimilat i integrat pel pacient i que aquest pugui reproduir-lo i practicar-lo de forma autònoma i autosuficient.
Per donar respostes eficaces a les raons per les quals, en nombroses ocasions, els pacients segueixen fent els exercicis de forma incorrecta tot i que se'ls explica repetides vegades, o que un nombre reduït d'usuaris segueixin fent-los a casa tal com se'ls va indicar o realitzin un moviment completament diferent al que se'ls va ensenyar motricitat”.
Una metodologia que combina la neurociència de la pedagogia amb la mecànica neuromotora per ampliar els recursos que utilitza el professional de la salut i optimitzar l'aprenentatge per part del pacient de l'exercici terapèutic. Ensenyar moviment terapèutic de forma eficient requereix triar unes eines pedagògiques i didàctiques molt específiques per a cada cas, seleccionades dins de les múltiples existents i que es desenvoluparan durant la formació. A més, aquesta formació pretén dotar l'alumnat dels coneixements i les habilitats necessàries per millorar els resultats que es obtenien amb l'exercici terapèutic realitzat actualment.
Entre els principals objectius d'aquest curs es troben mostrar com s'ensenya exercici terapèutic perquè el pacient ho capti, entengui i apliqui eficientment, conèixer les eines de l'àmbit de la pedagogia i la didàctica aplicades a l'ensenyament del moviment, ensenyar a aplicar l'aprenentatge diferencial, l'explícit i l'implícit per poder decidir en quins casos pot ser millor. hàbits saludables són apreses pel pacient de forma significativa i duradora.
Per a la directora d'infermeria de l'Àrea de Salut d'Eivissa i Formentera, Ana María Ribas Ahumada, «actualitzar i formar els nostres professionals és una responsabilitat que tenim per incidir en la millora dels resultats de salut dels nostres pacients, i ampliar els recursos de què disposen els fisioterapeutes forma part d'aquesta estratègia de formació i docència de l'Àrea de Salut d'Eivissa i Formentera.







