Agenda

Atenció comunitària
De Dimecres 03 Abril 2024
A Divendres 28 Juny 2024
Visites : 490

CURS ATENCIÓ COMUNITÀRIA

ORGANITZAT PER SEMFYC 

Modalitat: no presencial, en línea

Professionals a qui va dirigit: Professionals d’atenció primària de la Gerència Atenció Primària de Mallorca. Preferentment integrants de les Comissions de Salut Comunitària dels centres de salut.

Pertinença/Justificació de l’activitat:

La salut comunitària és l’expressió col·lectiva de la salut d’una comunitat definida, determinada per la interacció entre les característiques de les persones, les famílies, el medi social, cultural y ambiental, així com pels serveis de salut i la influència de factors socials, polítics i globals.

És important treballar des de la consulta mirant al carrer, amb la mirada a la comunitat. A diari ens trobam a la consulta amb situacions que van més enllà de la clínica i que ens obliguen a mirar des de i cap a un altre lloc a les persones que tenim davant.

Aquest curs permetrà conèixer a la comunitat, les seves necessitats per a prioritzat les accions que s’han de dur a terme, marcant uns objectius i unes activitats. Al llarg del curs coneixerem com dur a terme un treball intersectorial i ens conscienciarem de la necessitat de crear sinèrgies entre els distints agents.

Amb aquesta formació incidirem en la millora a l’atenció i salut de la ciutadania. A través de les activitats comunitàries es potencia la participació i la capacitat de persones i grups per l’abordatge dels seus propis problemes de salut i estils de vida.

Objectius generals:

  • Adquirir una mirada de salut comunitària en la consulta, tant individual com familiar, així com coneixements per al desenvolupament d’una intervenció comunitària i del servei d’Atenció Comunitària des de l’Atenció Primària.

Objectius específics:

  • Revisar els conceptes de comunitat, salut comunitària i salut en totes les polítiques.
  • Identificar els determinants que influeixen en la salut.
  • Reflexionar sobre les desigualtats en salut.
  • Contextualitzar la perspectiva salutogènica i el model d’actius en salut.
  • Analitzar les eines per dur a terme un enfocament biopsicosocial en la consulta.
  • Realitzar una entrevista des del punt de vista bisopsicosocial.
  • Aplicar tècniques per aconseguir evidència en salut comunitària.
  • Planificar una intervenció comunitària.
  • Identificar les diferents metodologies d’avaluació
  • Valorar la importància de crear sinèrgies entre els agents que intervenen en la salut comunitària.

 Docents:

  • Catalina Núñez Jiménez
  • Patricia Escartín La Sierra
  • Nima Peyman-Fard
  • Juan Antonio García Pastor
  • Edith Pérez Alonso
  • Belén Benedé Azagra
  • Marina Pola García
  • Marta Sastre Paz
  • Adrián Carrasco Munuera
  • Irene Turiel García
  • Tania Rodríguez Lago y Ignacio Poblador Ferrer

 

Contingut i durada: 25 hores

MÒDUL 1: Treballar des de la consulta, però mirant al carrer.

MÒDUL 2: L’entorn i la comunitat on vivim determina la nostra salut.   

MÒDUL3: ¿Què podem fer com agents de la salut? Procés comunitari 1. 

MÒDUL 4: ¿Què podem fer com agents de la salut? El procés comunitari 2. Evidència i planificació. 

MÒDUL 5: Avauació dels procesos comunitaris. 

MÒDUL 6: Marc institucional per al desenvolupament de la salut comunitària. Intersectorialitat i participació ciutadana.

Metodologia:

L’accés als continguts dels mòduls i a les activitats s’anirà donant a mesura que avanci el curs seguint un calendari preestablert.

La metodologia del curs té un enfocament eminentment pràctic, fomentant que els participants aconsegueixin els objectius formulats a partir de la utilització de diferents eines de treball.

L’activitat d’ensenyança-aprenentatge es desenvoluparà a partir  de :

  • Lectura comprensiva del material didàctic.
  • Formes participatives/col·laboratives de debat en foros de discussió.
  • Realització de dues classes virtuals, amb l’objectiu de repassar el contingut treballant i resolent dubtes.

 Sol·licitada l'acreditació al Consell Català de Formació Continuada de les Professions Sanitàries (CCFCPS) 

 

              

_____________________________