El Servei de Salut va ordenar ahir, d’acord amb l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS), la intervenció de la residència privada de gent gran Bell Entorn, ubicada a Sóller, per tal de contenir els contagis de COVID-19 i assegurar l’atenció adequada als usuaris.
Ja des de mitjans d’aquesta setmana un equip d’infermeres del Servei de Salut s’ha desplaçat al centre per tal d’organitzar l’activitat i el 061 s’ha encarregat de fer una valoració in situ dels residents i dur a terme els trasllats necessaris a diferents hospitals.
Després que els cribratges realitzats de manera conjunta per part de les dues administracions hagin demostrat que un elevat nombre de residents i treballadors s’han contagiat i atès que això ha posat de manifest que les accions dutes a terme per aquest centre per tal de controlar la propagació de la malaltia han resultat insuficients, l’IMAS i el Govern de les Illes Balears han decidit assumir el control de la gestió sanitària assistencial del centre per garantir la protecció dels majors.
Concretament, a la residència Bell Entorn, que té 152 usuaris, s’hi han detectat 83 positius. Ara mateix al centre hi ha 102 usuaris ja que 50 estan hospitalitzats. Així mateix hi ha 33 professionals contagiats.
Avaluada la situació, i d’acord amb l’IMAS, la Conselleria de Salut ha considerat necessari i proporcionat prendre, de manera immediata, diverses mesures de tipus sanitari i assistencial que ultrapassen les capacitats dels responsables del centre.
Per aquest motiu s’ha decidit intervenir la gestió sanitària assistencial en relació a tots el processos relacionats amb la COVID-19 i per a tal finalitat es designa una coordinadora sanitària. Les seves funcions són les de control, coordinació i direcció de l’activitat assistencial sanitària del centre, dirigint l’equip de personal de la residència i si n’és el cas, l’assignat pel Servei de Salut de les Illes Balears.
A partir d’ara, el personal, l’equip directiu i la titularitat d’aquest centre, així com els propis residents, es regiran per les instruccions, ordres i disposicions que emeti la coordinadora. Aquesta situació es mantindrà durant el termini d’20 dies.
Des de mitjans d’aquesta setmana, un equip del 061 format per un metge, un infermer i un tècnic de transport s’ha desplaçat a la residència per fer una valoració in situ dels residents i dur a terme els trasllats hospitalaris. Així mateix, un equip d’infermeres hi ha anat matí i horabaixa per tal d’organitzar tots els processos sanitaris relacionats amb la COVID-19, fer formació als treballadors i assegurar que els residents es troben en un bon estat de salut.
A la residència només queden els usuaris asimptomàtics.
Els usuaris de les residències són un col·lectiu prioritari per al Govern de les Illes Balears i per als consells atesa la seva vulnerabilitat. Per això, s’ha fet un esforç important per prendre mesures de manera coordinada entre les institucions per tal de detectar i aïllar casos nous al més aviat possible mitjançant cribratges; per oferir l’atenció adequada a cada usuari d’acord amb les necessitats específiques derivades del seu estat de salut, i per establir protocols d’actuació clars per ajudar tots els centres a afrontar aquesta situació tan complicada.
Des del principi de la pandèmia l’equip de coordinació sociosanitària format per directius dels consells insulars de Menorca, Eivissa i Formentera, de l’IMAS i de les conselleries de Serveis Socials i Esports i de Salut i Consum fan un seguiment diari de la situació als centres, que han disposar d’un pla de contingència i complir-lo.
Cal recordar que anteriorment aquest seguiment de la situació als centres ja va dur a la intervenció de dues residències: Oasis i Domus Vi Palma.
En aquests moments, a les residències de les Illes Balears hi ha 4.344 residents, dels quals 255 són positius. D’aquests 121 es troben hospitalitzats i l’acumulat de persones mortes és de 124. Quant els professionals, hi ha 92 positius actius.